FINALA CONCURSULUI NAŢIONAL DE ŞAH RAPID AL CLUBURILOR COPIILOR - LUGOJ 2011

FINALA CONCURSULUI NAŢIONAL DE ŞAH RAPID AL CLUBURILOR COPIILOR - LUGOJ 2011
Reprezentanţii CSM Petroşani au reuşit să cucerească în premieră la Lugoj zece medalii.Cate un set de medalii (aur,argint şi bronz) au obţinut juniorii Sabin - Mario Deaconescu şi Cristian Mihai,precum şi o medalie de argint prin Gabriela Cristocea şi trei medalii de bronz obţinute prin Andrei - Cristian Tufă,Radu - Andrei Kelemen şi Alexandru Cercel !

miercuri, 10 august 2011

Interviu cu maestra FIDE Daria - Ioana Vişănescu

(Foto)
Maestra FIDE Daria - Ioana Vişănescu,
micuţa Kasparov din Petrila !

Unul dintre oraşele sărace ale Văii Jiului, înecat în aburul negru al huilei, adăposteşte numeroşi oameni de valoare, talentaţi, care de-a lungul vremii au demonstrat că, atunci când îţi doreşti ceva cu adevărat, poţi reuşi. Este şi cazul micuţei Kasparov a Văii Jiului, Daria Vişănescu, în vârstă de 15 ani, care la o vârstă fragedă a ajuns campioană mondială la şah. Când nu se antrenează, copila cu ochi mari, albaştri, frumoasă ca o păpuşă din porţelan, este o adolescentă obişnuită, căreia îi place muzica, lectura şi compania prietenilor.
Şi-a început cariera la cinci ani şi jumătate, deoarece părinţii au considerat că fetiţa agitată ar fi avut nevoie de un sport care s-o mai tempereze. "Părinţii m-au îndrumat spre şah şi, de-a lungul timpului, am avut mai mulţi antrenori, dar primul a fost domnul Gheorghe Şcurhan. Părinţii au decis că ar trebui să practic şahul pentru că eram foarte agitată şi au considerat că un sport mai liniştit m-ar mai tempera. Am participat la primul concurs după trei luni de când începusem antrenamentul şi am stat la partidă trei ore fără să mă ridic de pe scaun, iar de atunci am luat lucrurile în serios. Cel mai mult am jucat şase ore", spune Daria Vişănescu.

"Şahul m-a maturizat"
Tânăra mai spune că sportul minţii - cum este denumit şahul - a ajutat-o să se maturizeze înainte de vreme, să cunoască persoane interesante şi să viziteze meleaguri străine. Referitor la antrenamentele de dinainte de concurs, Daria precizează că se antrenează de obicei cu câteva luni înaintea unei competiţii. "Unul dintre avantajele şahului este că ai şansa să cunoşti foarte multe persoane, să participi la concursuri din diferite ţări şi, cel puţin pe mine, şahul m-a maturizat. Încep antrenamentele cu câteva luni înainte de concurs. Şi mă antrenez doar atât cât să fiu «priză», să nu fiu prea obosită", explică tânăra tactica de antrenament. În prezent, Daria Vişănescu este elevă la Liceul Pedagogic "Sabin Drăgoi" din Deva şi recunoaşte că rezultatele obţinute de ea de-a lungul anilor, care au fost şi mediatizate, nu i-au adus numai plăcere, întrucât colegii au evitat-o ori au fost răutăcioşi o perioadă. Însă, după ce au avut ocazia să interacţioneze cu ea, au îndrăgit-o. "La început, înainte să mă cunoască, de obicei nimeni nu a fost prea prietenos din cauza faptului că fac şah de performanţă şi toţi aveau impresia că o să mă cred superioară. Dar, după un timp, şi-au schimbat părerile. Au fost şi cazuri în care unii copii au vrut să se împrietenească cu mine doar pentru că sunt Daria Vişănescu – şahista, şi nu a fost tocmai frumos. Dar, acest lucru nu s-a întâmplat în viaţa mea de şahistă. Poate unii erau şi invidioşi, dar nu mi-a spus nimeni niciodată în faţă acest lucru", se destăinuie Daria. În viaţa de zi cu zi, tânăra şahistă se consideră o fire prietenoasă, căreia îi face plăcere să îşi vadă prietenii, fie ei străini sau români. Referitor la sacrificiile părinţilor, Daria Vişănescu se consideră norocoasă, precizând că a avut şansa ca toate cluburile la care a fost înscrisă să-i plătească concursurile şi antrenorul. "Am avut norocul ca, atunci când am început şahul, să fac parte dintr-un club foarte generos, care îmi plătea absolut toate concursurile, plus antrenorul. Culmea, m-am transferat la Clubul de la Iaşi, unde toate concursurile îmi erau plătite după preferinţe. Acum sunt la Timişoara, şi concursurile îmi sunt plătite la fel, la alegere. Au cotizat şi părinţii uneori, dar foarte puţin. Cred că mai mult a costat benzina când mă duceau la concursuri prin ţară", explică Daria Vişănescu. A ales, de asemenea, Liceul Pedagogic din Deva, întrucât consideră că este unul foarte bun, de elită, iar în încheiere, ne-a vorbit şi despre alte pasiuni, în afară de şah. "Am ales acest liceu deoarece mi-a fost recomandat ca fiind unul foarte bun şi stau la internat. Ca materii îmi plac româna, engleza, istoria şi geografia. Îmi mai place, în afară de şah, să ascult muzică, să citesc, să mă dau cu rolele, dar timpul la mine e o problemă, deoarece nu îmi prea pot permite să fac multe lucruri, deoarece sunt mereu plecată", spune şahista.

"Vreau să ajung cât mai sus în şah"
Referitor la viitor, şahista din Petrila spune că îşi doreşte să termine cursurile liceale, să se concentreze pe creşterea valorii sale în şah şi apoi aşteaptă să vadă ce îi oferă viaţa. "Cu şahul aş vrea să ajung cât de sus voi putea. Sunt multe jucătoare valoroase în lume pe care le admir, dar cel mai mult pe Judit Polgar, pentru că ea este numărul unu în lume şi este o super jucătoare, dar mai mare performanţă a făcut chinezoaica Hou Yifan, care este născută în 1994 şi deja este a treia în lume", mai spune Daria.

( Interviu preluat din cotidianul Glasul Hunedoarei nr. 480/11.08.2011 şi semnat de Anamaria Nedelcoff )
                                                                   (Gicuţă)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu